Quick detailer – wszystko co musisz wiedzieć na jego temat
Szybkie naprawy samochodu w obrębie czyszczenia podwozia z ognisk korozji i jego zabezpieczenia, gruntownego mycia samochodu z nakładaniem wosku, pozbywania się rys z lakieru czy jego ubytków, a także regeneracja kloszy reflektorów, elementów plastikowych czy skórzanej tapicerki należą do prac typu quick detailer. Co warto wiedzieć n ten temat i jak przygotować się do pracy. Oto kilka naszych rad.
Gruntowne mycie jako przygotowanie do kolejnych prac
Każdą pracę detailingową musi poprzedzić gruntowne mycie samochodu. Tutaj sprawdzą się dedykowane środki takie jak piana aktywna i szampon samochodowy. Należy rozpocząć od tej pierwszej bo rozpuści wiele zanieczyszczeń. Potem można wykorzystać jeszcze wiadro z roztworem wody i szamponu, a także miękką rękawicę detailingową. Dzięki niej wyczyścisz samochód, a jednocześnie nie znajdą się na nim kolejne rysy. W przypadku plastików i trudno dostępnych miejsc sprawdzają się pędzelki detailingowe, które pozwalają pozbyć się kurzu i brudu. Wewnątrz można użyć jeszcze odkurzacza czy w przypadku tapicerki materiałowej – modelu piorącego. Istotne znaczenie będzie miało również wyczyszczenie i zabezpieczenie profili zamkniętych, czyli ich przedmuchanie i wprowadzenie dedykowanych środków izolujących, gwarantujących, że wilgoć się do nich nie dostanie, a tym samym nie zaczną się tam pojawiać ogniska korozji. Gruntowne mycie samochodu jako przygotowanie do kolejnych prac może trwać nawet kilka godzin.
Od czego zacząć polerowanie lakieru i plastiku, co trzeba przygotować i jakich błędów nie popełniać?
Polerowanie lakieru i plastiku zawsze należy rozpocząć od wyczyszczenia, a także odtłuszczenia powierzchni. Potem można sięgnąć po pad polerski do ręcznej pracy albo wykorzystać polerkę spiralno-obrotową na niskich obrotach. Na pad nakłada się niewielką ilość wypróbowanej wcześniej na małym fragmencie pasty polerskiej. Najlepiej „do próbowania” mieć do dyspozycji stary kawałek karoserii ze złomowiska. Aby drobinki środka nie dostały się do nosa, ust czy oczu, należy je zabezpieczyć. Ważne będą zatem okulary ochronne, a także maska z filtrem węglowym 3m. Warto wiedzieć o kilku kwestiach, aby nie popełnić błędów i nie pogorszyć wyglądu powłoki. Nie każdy preparat do polerowania nadaje się do polerki mechanicznej. Musi mieć konsystencję jogurtu, bo gdy wyczuwalne będzie ziarno, produkt będzie zbyt ostry. Niskie obroty, niewielki nacisk i miękki pad – od tego należy rozpocząć pracę. Na pad nakłada się niewielką ilość dopasowanej pasty polerskiej. W czasie pracy można spryskiwać powierzchnię pada czystą wodą, bo to ułatwia rozprowadzenie politury i zmniejsza ryzyko przegrzania lakieru. Jednak w przypadku specjalistycznych past nie jest to konieczne. Pad nie może podskakiwać na powierzchni, dlatego trzeba trzymać maszynę mocno a także pilnować by pad nie był zbyt suchy. Prawidłowe prowadzenie polerki to tworzenie zygzakowatych kształtów od prawej do lewej i od góry do dołu. Do pracy zawsze trzeba używać nowego padu, tak by piasek czy ziarno, które wniknęły w gąbkę nie porysowały lakieru. Narożniki i krawędzie należy wykończyć ręcznie, bo polerkę zawsze prowadzi się prosto, nigdy pod kątem. Przy polerowaniu plastiku bardzo trzeba uważać nie tylko na odpowiednie obroty, dobór pada oraz pasty, ale również na to, by materiał się nie przegrzewał. Plastik najlepiej polerować mini polerką przy użyciu wolnych obrotów. Jeśli posiada się pastę polerską z woskiem należy ja wykorzystać do polerowania ręcznego.
Jak poradzić sobie z ubytkami lakieru?
Większości rys można pozbyć się poprzez polerowanie. Jednak zdarza się, że ubytki lakieru sięgają blachy, a wtedy część wymaga ponownego lakierowania. Jeśli widać ogniska korozji, to najpierw należy pozbyć się rdzy przy użyciu odpowiedniego papieru ściernego. Powierzchnię należy umyć, osuszyć i odtłuścić. W kolejnym kroku można nałożyć podkład, a wcześniej szpachlę jeśli potrzebne jest wypełnienie większego ubytku. Potem po określonym przez producent czasie można nałożyć kolor. Następnie trzeba znów odczekać, by położyć kolejną warstwę, a później lakier nawierzchniowy. Przy tej pracy niezbędna będzie maska z filtrem węglowym 3 m. Nie musisz po nią sięgać, gdy naprawiasz drobne ryski, przy użyciu lakieru zaprawkowego w pędzelku, choć na pewno nie zaszkodzi, bo nie będziesz wdychać oparów.
Naprawianie skórzanej tapicerki – w co warto się zaopatrzyć?
Na koniec warto jeszcze wspomnieć o naprawie skórzanej tapicerki. Do ubytków przydaje się tzw. płynna skóra, która świetnie je wypełnia. Wszelkie drobniejsze przetarcia można zniwelować poprzez zastosowanie odpowiednich kosmetyków do skóry. Specjalne mleczka i środki czyszczące mogą pomóc ją zregenerować i zabezpieczyć przed szkodliwym działaniem promieniowania UV.
Prace typu quick detailer z powodzeniem wykonacie samodzielnie. Zaopatrzcie się jednak w odpowiednie narzędzia, chemię samochodową, obejrzyjcie poradniki online, a także wypróbujcie środki na starych elementach, na których możecie ćwiczyć.