Common Rail - czym jest i jak działa pompa wysokiego ciśnienia

Common Rail – czym jest i jak działa pompa wysokiego ciśnienia?

Common Rail to układ paliwowy seryjnie stosowany we współczesnych silnikach diesla. Chociaż system wciąż jest rozwijany, a jego podzespoły ewoluują technologicznie, uważa się go za normę. Aktualnie nie ma rozwiązania, które mogłoby sprawdzić się lepiej, pozwalając na wtrysk paliwa do silnika wysokoprężnego. Dla użytkowników bardzo istotna jest kwestia tego, jak działa pompa wysokiego ciśnienia w układach Common Rail oraz jak zapobiegać jej awariom.

Czym jest system Common Rail?

Czym w zasadzie jest układ zasilania paliwem Common Rail? Jego nazwa oznacza z języka angielskiego „wspólną szynę”. I rzeczywiście, w odróżnieniu od innych układów Diesla, CR posiada jedną, wspólną szynę wtryskową. Nazywa się ją zasobnikiem paliwa, akumulatorem lub magistralą. Paliwo do szyny dostarczane jest przewodami, które mają po drodze pompy niskiego i wysokiego ciśnienia.  

Układ Common Rail charakteryzuje bardzo wysokie ciśnienie nominalne. Dzięki temu paliwo pomiędzy szyną CR a wtryskiwaczami może być podawane w odpowiednim czasie. Do komory spalania trafia mgiełka wpada mgiełka paliwowa, której ciśnienie to minimum 2.000 barów! Cały proces uruchamiania wtrysku kontroluje komputer sterujący. 

Systemy Common Rail zyskały dużą popularność i zaczęto je montować seryjnie w autach z silnikiem Diesla. Dlaczego pobiły serca inżynierów? Głównie z uwagi na prostotę działania, a jednocześnie – wysoką precyzję. W porównaniu z układami zasilania złożonymi z pompowtryskiwaczy, szyna CR jest znacznie lepsza, jeśli chodzi o rozdzielania i dawkowanie paliwa. Niestety, również układ Common Rail może ulec awarii.

Elementy Common Rail

  • Zbiornik i przewody, które powinny być czyste. Eksperci zalecają dokładne przepłukiwanie ich co kilka lat, aby nie dopuścić do zatarcia pompy
  • Filtr paliwa. Chociaż producenci zachęcają do wymiany na nowy raz na 40 tysięcy km, większość kierowców wykonuje tę czynność co roku
  • Pompa niskiego ciśnienia, która dla optymalnej pracy potrzebuje zbiornika uzupełnionego w co najmniej 25%. Warto zatem zrezygnować z jazdy na „oparach”
  • Pompa wysokiego ciśnienie Common Rail. To jeden z głównych elementów, w całości sterowany elektronicznie. W razie jej awarii oprócz wymiany, możliwa jest również regeneracja pompy
  • Wtryskiwacze, wykonane z małych, precyzyjnych podzespołów
  • Szyna wtryskowa – wspólna magistrala, która łączy cały układ. Niekiedy konieczna jest jej wymiana (np. gdy pompa wysokiego ciśnienia ulegnie zatarciu) 

Kluczowy podzespół CR: pompa wysokiego ciśnienia

Jednym z najważniejszych elementów w układzie Common Rail jest pompa wysokiego ciśnienia. Właśnie ona tłoczy paliwo do magistrali zasilającej, która wyglądem przypomina szynę lub listwę i jest umieszczona nad głowicą silnika, dokładnie wzdłuż cylindrów. Pompa pracuje przy wykorzystaniu wysokiego ciśnienia, które w przewodach utrzymywane jest pomiędzy 1300 a 1600 bar (w zależności od generacji układu).

W wielu wypadkach właśnie usterka pompy wysokiego ciśnienia objawia się problemem z zasilaniem silnika. Nowa część może kosztować nawet kilka tysięcy złotych, dlatego przed ewentualną wymianą warto poświęcić czas na dokładną diagnostykę. Niekiedy okazuje się, że pompę Common Rail można zregenerować. Niekiedy okazuje się, że sama pompa pracuje prawidłowo, ale awarii uległa sterująca nią elektronika.

Dlaczego tak często ulega awariom?

Dlaczego pompa wysokiego ciśnienia w układach Common Rail jest podatna na awarie? Ma to związek przede wszystkim z niską jakością wykorzystywanego paliwa. Niestety, wciąż na polskich stacjach zdarza się kiepskie paliwo, pełne zanieczyszczeń. Tankowanie takiego paliwa prowadzi do szybszego zużycia pompy, a w ostatczności do jej zatarcia. Niekiedy zdarza się, że awaria pompy to pokłosie wcześniejszych oszczędności – na przykład stosowania ekonomicznych podzespołów w innych miejscach układu paliwowego lub rzadkie wymiany filtrów.

1 comment

Leave a reply

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informacji

Aby zapewnić Tobie najwyższy poziom realizacji usługi, opcje ciasteczek na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookies". Kontynuując przeglądanie strony bez zmiany ustawień lub klikając przycisk "Akceptuję" zgadzasz się na ich wykorzystanie.

Zamknij