Przelicznik kw na km – 1 kilowat ile to koni mechanicznych? Poznaj wzór jak liczyć
Jednym z najczęstszym pytań jakie pada, podczas rozmowy o samochodzie, jest “ile ma koni?”, albo “ile ma kucyków?”. Potocznie mówiąc o “koniach” albo “kucykach”, mówimy tak naprawdę o koniach mechanicznych, które są najbardziej rozpowszechnioną jednostką mocy silnika. Mimo, że zwykle pytamy właśnie o konie mechaniczne, to jednak urzędową jednostką mocy silnika jest kW- kilowat. I to właśnie liczby podane jednostkowo w kilowatach możemy dostrzec w dowodzie rejestracyjnym, karcie pojazdu, czy dokumentach homologacyjnych.
Czym są konie mechaniczne?
Określając moc silnika spalinowego, najczęściej robimy to w najbardziej powszechnej jednostce mocy, czyli w koniach mechanicznych. Jest to jeden z kluczowych parametrów jednostki napędowej. Producenci przedstawiają często jego stosunek do masy pojazdu, by jak najmocniej zadziałać na wyobraźnię kierowcy. W końcu nic tak bardzo nie pobudza, jak wizja posiadania auta, z osiągami niczym wyjętymi z serii filmowej o wyścigach.
Praktycznie, im więcej KM pod maską, tym auto uzyskuje lepsze osiągi, a także sportowe doznania za kierownicą. Niemniej jednak to moment obrotowy jest tak naprawdę bardziej znaczący podczas codziennej eksploatacji. Odpowiada on za elastyczność w różnych zakresach prędkości, a także za ciąg ze startu zatrzymanego. Mimo wszystko, powszechnie przyjęło się, że to konie mechaniczne właśnie są jednym z najważniejszych parametrów opisujących silnik.
Geneza koni mechanicznych
Wiemy już, czym dla silnika spalinowego, tudzież elektrycznego, są konie mechaniczne. Wiemy także, że im więcej tym lepiej. Jednak skąd wzięła się ta nazwa, nawiązująca do zwierzęcia?
Nazwa jednostki powstała w XIX wieku, kiedy rozkwit maszyn parowych trwał w najlepsze. Ich siłę porównywano do siły konia pociągowego. Wówczas stworzono przelicznik, który wskazywał, że silnik parowy o mocy 3 KM, jest w stanie wykonać identyczną pracę jak jeden pracujący koń pociągowy. Jednak różnica polegała na tym, że silnik parowy mógł pracować praktycznie bez odpoczynku. Okazało się więc, że silnik parowy o mocy 3 KM może wykonać w ciągu 24 godzin taką samą pracę, jak 3 konie pociągowe, pracujące non stop przez 8 godzin.
1 kilowat ile to koni mechanicznych?
Wraz z wprowadzeniem układu Si, w oficjalnej dokumentacji konie mechaniczne zostały zastąpione przez kilowaty w rubrykach określających moc silnika spalinowego, a także elektrycznego. Niemniej jednak, to właśnie konie mechaniczne dominują w powszechnym języku. Z tego powodu powstał przymus przeliczania kW na KM, a także KM na kW.
Oto przelicznik kW na KM:
- 1 KM = 0,74 kW
- 1 kW = 1,36 KM
Jak to wykorzystać w praktyce, zwłaszcza, gdy jesteśmy zieloni w matematyce?
Jeśli znamy wartość koni mechanicznych i chcemy zamienić ją na kilowaty, musimy wykonać następujące działanie matematyczne:
wartość KM * 0,74 = wartość kW.
Jeśli znamy wartość wyrażoną w kilowatach i chcemy zamienić ją na konie mechaniczne to wykonujemy takie działanie:
wartość kW * 1,36 = wartość KM
Nie są to skomplikowane operacje matematyczne, więc nie trzeba być orłem matematycznym, by zapamiętać ten przelicznik. Warto zapisać sobie te przeliczenia, żeby móc do nich później wrócić w razie potrzeby. Jednak najlepiej jest mieć wszystko w głowie, wtedy mamy pewność, że na pewno nic nie zgubimy. Nie zawsze mamy dostęp do Internetu, a taka wiedza, która umożliwia odpowiedź na pytanie: “1 kilowat ile to koni mechanicznych?” jest niezwykle przydatna. Każdy kierowca powinien zapamiętać ten schemat, by w razie potrzeby móc go odtworzyć i obliczyć potrzebne dane.
W końcu jakieś normalnie wyjaśnienie, dzięki!